Ben je geïnteresseerd in betaalde enquêtes, maar weet je niet zeker of je ermee moet beginnen? Hier zijn enkele tips waarmee jij jouw persoonlijke gegevens veilig kunt houden en waarmee jij de vruchten van het invullen van online enquêtes kunt plukken.
Jouw privacy is belangrijk
Schrijf je alleen in bij online enquête-sites met een privacybeleid op hun website. Als een website niet de moeite neemt om een privacybeleid te plaatsen, kun je er niet op vertrouwen dat zij kwaliteitsonderzoek uitvoeren en jou ook uitbetalen.
Duidelijkheid staat centraal
Zoek naar panels, die duidelijk aangeven welke beloningen ze voor het invullen van enquêtes bieden, die gemakkelijk te vinden contactgegevens hebben en die mogelijk zijn goedgekeurd door het Better Business Bureau (BBB).
Pas op voor ‘speciale aanbiedingen’
Pas op voor ‘enquête-sites’ die je tijdens de registratie vragen of je informatie wilt ontvangen over speciale aanbiedingen en andere enquête-sites. Deze websites kunnen jouw naam en informatie aan andere bedrijven verkopen, die jou dan spam gaan sturen.
Scheid jouw e-mails
Maak altijd een apart e-mailaccount aan, dat uitsluitend voor uitnodigingen voor enquêtes is. Zo kun je gemakkelijker zien hoeveel enquêtes je hebt ontvangen en voorkom jij ook dat je je vergist en je registreert bij een niet-gerenommeerde enquêtesite, die spam naar jouw persoonlijke e-mailadres gaat sturen.
Deel niet te veel
Pas op voor ‘enquête-sites’ die om overdreven veel persoonlijke informatie vragen, zoals bijvoorbeeld jouw bankrekeninggegevens, creditcardnummers, volledige namen van familieleden enz. Een echt online marktonderzoeksbureau zal je nooit om dit soort informatie vragen.
Rijk worden is niet mogelijk
Wees voorzichtig met enquête-websites, die zeggen dat je ‘snel rijk kunt worden’. Je kunt niet rijk worden door online enquêtes in te vullen. Je kunt echter wel wat extra geld verdienen door deel te nemen aan enquêtes.
Zorg ervoor dat je op een daadwerkelijke enquête klikt
Legitieme e-mailuitnodigingen voor online enquêtes bieden informatie over het soort onderzoek dat wordt uitgevoerd, de lengte van het onderzoek en de stimulans voor voltooiing. Reageer niet of klik niet op e-mail met “uitnodigingen voor enquêtes” die advertenties bevatten om producten, geld, enz. te winnen. Deze e-mails zijn niet afkomstig van legitieme marktonderzoeksbureaus!
Controleer nogmaals voordat je gaat downloaden
Sommige onderzoeksbedrijven zullen je vragen om na de registratie software te downloaden. Deze software houdt meestal jouw surfgedrag bij en de informatie wordt vervolgens naar marketeers gestuurd. Het is prima om deze software te downloaden als je kunt verifiëren dat een legitiem marktonderzoeksbureau de site beheert. Doe jouw huiswerk door ervoor te zorgen dat dit inderdaad ook het geval is.
Lidmaatschappen verlenen geloofwaardigheid
Zoek op websites van enquête-sites naar vermeldingen van lidmaatschappen van marketingverenigingen. Gerenommeerde verenigingen zijn onder meer lid van Insights Association in de VS en ESOMAR in Europa.
Houd het luchtig
Jouw mening telt! Marketeers zijn echt geïnteresseerd in wat jij denkt. Genoeg om je, alleen al om jouw gedachten te delen, te belonen met geld en prijzen. Wees voorzichtig wanneer je je registreert bij online enquête-sites. Maar als je een gerenommeerd panel hebt gevonden: veel plezier en pluk de vruchten van het meedoen!