Je denkt misschien bij computer reparatie niet snel aan de dingen eromheen zoals communicatie. Kennen we niet allemaal het cliché van de briljante computernerd die niet met mensen kan omgaan? Of de technische monteur die toch wel een beetje een botte boer is? Toch is, bij zo’n belangrijk instrument, de communicatie met het bedrijf heel belangrijk omdat het iets zegt over de zorgvuldigheid van het bedrijf. Let erop hoe bereikbaar ze zijn, maak je makkelijk een afspraak met ze? Is hun site te begrijpen? Ook is het handig om te kijken of hun communicatie, zowel online als live, precies laat zien wat je kunt verwachten.
Wat zeggen anderen?
Je kunt altijd kijken wat anderen vinden van het bedrijf. Misschien ken je nog wel iemand die een goede ervaring heeft gehad. Je kunt het echter ook systematischer aanpakken door te kijken naar testimonials en Google Reviews. Uiteraard moet je deze soms met een korreltje zout nemen.
Doen ze er alles aan om voor jou het risico zo klein mogelijk te houden?
Je geliefde computer zomaar even afgeven, dat is nogal wat. En dan is het vaak ook nog eens onzeker of hij wel gerepareerd kan worden, hoe lang het gaat duren, en wat het uiteindelijk gaat kosten. De grootste nachtmerrie is natuurlijk dat de monteur er dagen mee bezig gaat, en dan blijkt dat hij hem toch echt niet gerepareerd krijgt. Sommige bedrijven helpen jou om die risico’s zo klein mogelijk te houden. Dan bieden ze bijvoorbeeld een diagnose aan, soms gratis, soms betaald, maar dan wordt het verrekend met de reparatiekosten. Andere bedrijven werken met het no cure = no pay principe.
Kunnen ze je helpen zonder dat jij de deur uit hoeft?
Wat een luxe, hoef je hem nou niet eens weg te brengen? Heel vaak is dat gewoon mogelijk. Welke service daar het meest geschikt voor is hangt uiteraard af van het probleem. Eenvoudige problemen zijn op te lossen met een helpdesk. Lastigere softwareproblemen kunnen vaak ook op afstand worden opgelost door middel van een speciaal programma dat de monteur laat meekijken, of soms zelfs op afstand de computer laat overnemen. Hardwareproblemen moeten natuurlijk wel echt gerepareerd worden, maar sommige bedrijven bieden haal- en brengservice, opstuur mogelijkheden of hulp op locatie.
Een aantal voorbeelden
PC Refresh
PC Refresh zit in Den Haag. Ze hebben goede referenties en leveren service aan huis of kantoor, haal- en brengservice, hulp op afstand en opstuurservice. Op hun website kom je gemakkelijk met ze in contact. Ook doen ze aan gratis diagnose.
Computeraar
Dit bedrijf zit in Nieuwkoop en is iets meer gericht op verkoop dan op reparaties. Op hun site kan je een volledige prijslijst vinden van alle reparaties die ze aanbieden en met ze in contact komen. Ze bieden geen extra service aan.
Theo’s Computer Reparatie
Dit bedrijf zit in Aalsmeer en komt aan huis voor reparaties. Op hun site staat een grote lijst van de soorten reparaties die ze uitvoeren inclusief tarieven. Ook kun je er ervaringen lezen van andere klanten, die allemaal zeer positief zijn.