Wanneer je een nieuw product op de markt zet, wil je natuurlijk dat deze goed verkocht wordt. Wanneer je een sterk merk hebt, zal de kans hierop groter zijn. Wanneer een sterk merk een hoge merkwaarde (brand equity) heeft, liggen de strategische en financiële waarde van het merk hoog. Maar hoe zorg je ervoor dat je merk sterk is? Waar hangt dit van af en welke onderdelen maken hierbij uit. Een sterk merk hangt af van verschillende factoren. Dit zijn merkgetrouwheid, naamsbekendheid, kwaliteitsperceptie en sterke associaties met andere aspecten zoals patenten, handelsmerken en relaties in het distributiekanaal.
Positionering van het merk
Hoe is de positionering van je merk in het hoofd van de klant? Hoe beter de positionering, hoe sterker je merk is. Hierbij gaat het om verschillende niveaus. Allereerst de kernmerken: dit is het laagste niveau waarop een bedrijf kan positioneren. Dit komt omdat kenmerken gemakkelijk zijn na te doen door de concurrenten. Je bent dan nog steeds niet uniek.
Het tweede niveau zijn de benefits. Door je naam te koppelen aan een wenselijke benefit, zet je de kenmerken eigenlijk om in functionele en emotionele benefits. De derde is overtuiging en waarde. Een sterk merk gaat verder dan alleen goede positionering. Zij zijn namelijk gepositioneerd op overtuiging en waarde. Ze hebben een grote stootkracht. Het vierde niveau, en tevens het laatste, is persoonlijkheid. Een merk moet een bepaalde persoonlijkheid uitstralen die mensen aanspreekt. Stel je het volgende voor: je merk is een persoon. Welke persoonlijkheid heeft deze persoon dan? Wat voor iemand is het? Je wil natuurlijk dat deze persoon in de smaak valt bij heel veel mensen, maar hoe krijg je dat voor elkaar? Dat is ook zo bij het opbouwen van een sterk merk. Je wil dat zo veel mogelijk mensen positief denken over het merk.