Zelf een merk beschermen?
Als je ervoor kiest om zelf het merk te beschermen binnen het bedrijf, dan is het zaak om dit goed aan te pakken. Om actief op merkmisbruik te kunnen reageren, is het een goed idee om hiervoor een protocol op te stellen. Door een persoon of afdeling verantwoordelijk te maken voor merkbescherming en te voorzien van duidelijke richtlijnen kan eventueel misbruik worden aangepakt. Om te bepalen op welke vormen van misbruik je moet reageren, moet je eerst onderzoeken welke impact het merkmisbruik heeft op jouw inkomsten, klanttevredenheid of klantvertrouwen, om welke vorm van misbruik het gaat en de mate waarin jouw merk wordt bedreigd. Als je denkt dat je de capaciteiten hebt om zelf het merk te beschermen, dan kan dit zeker een optie zijn. Er zijn echter ook bedrijven die gespecialiseerd zijn in een merknaam registreren. Dit zijn de zogenaamde merkbureaus.
Waarom laat jij jouw merknaam registreren bij een merkbureau?
We hebben het zojuist over de mogelijkheid gehad om zelf het merk te beschermen of om dit door een merkbureau te doen. Maar waarom zou je voor een merkbureau kiezen? Bij een merkbureau werken mensen die gespecialiseerd zijn het registreren en vervolgens beschermen van merken. Juist omdat deze mensen gespecialiseerd zijn en ervaring hebben met merkregistratie is de allerbeste borg gegarandeerd. Tevens kan jij je personeel dan voor andere zaken inzetten waar zij ook meer verstand van hebben wellicht. Elkaars krachten bundelen werkt dan het beste. Een merkenbureau is goed in het beschermen van jouw merk en jouw onderneming is goed in het verkopen van de diensten en producten. Mocht er onverhoopt iemand inbreuk maken op jouw merk? Dan lost het merkenbureau het voor je op! Deze bureaus werken doorgaans namelijk samen met gespecialiseerde advocaten. Deze advocaten kunnen je helpen bi het optreden tegen derden die misbruik maken van jouw merknaam.